Home Office – klady, zápory a tipy, jak ho zpříjemnit

od Eliška Valášková
home office

Dnešní doba přeje práci z domu. Alespoň při takových pracovních pozicích, které nejsou nutně vázány na místo výkonu práce. Události posledního roku celosvětově ukázaly, že práce z domu nemusí být nutně pouze zaměstnanecký benefit a karty se zamíchaly natolik, že bylo nutno se přizpůsobit i v této sféře života. Díky tomu i mnoho zaměstnavatelů pochopilo, že HO nemusí znamenat poflakování, jak bylo, a někdy stále je, zažitým předsudkem. Říkáte si, že práci z domu musí zaměstnanci milovat. Práce z domu má ale své výhody i nevýhody, které si teď přiblížíme.

Nevýhody:

  • Nevhodný pracovní prostor a osvětlení

Pokud patříte k těm, kteří docházeli denně do kanceláře nebo jiných sdílených pracovních prostor, pravděpodobně nemáte uzpůsobený pracovní koutek na to, abyste v něm mohli sedět a pracovat 8,5 hodiny denně. Nikdy jste to totiž nepotřebovali. Možná si říkáte, že vám bude stačit kuchyňská židle a stůl. A možná taky jo. Zřejmě záleží na psychické pohodě a jak dobře se vám ve vašem “koutku” pracuje. Já jsem např. došla k názoru, že si pro lepší pracovní flow musím pořídit pořádný stůl a pohodlnou židli, ze které mě nebudou bolet záda. A také lampičku, která nemá typické žluté (pro mě uspávací) světlo, a tedy snižuje pracovní zápal. Z toho plyne, že je dobré myslet na své zdraví, ať už psychické či fyzické a podle toho svůj pracovní koutek přizpůsobit. Přece jenom jste to vy, kdo v něm tráví pracovní dobu a podle toho, jak se cítíte, odvádíte i svou práci.

  • Rozložení času a prokrastinace

U práce z domu je problémem sebedisciplína. Kdybyste za normálních okolností byli v kanceláři, budete přirozeně motivovaní k dokončení úkolů a od práce vás odkloní možná tak povídání nad kávou s kolegy. Doma se ale snadno můžete rozptýlit – sociální sítě, volnost, nebo třeba potomci (přečtěte si naše tipy – Jak zabavit děti v karanténě). Také je problémem pracovní doba – když docházíte do práce, máte většinou pracovní dobu jasnou. Jasný příchod, jasný odchod. Při práci z domu vás ale nikdo nehlídá, což často svádí k odkladu úkolů a dohánění restů po večerech – vypadnete z tempa. Může to pak způsobit to, že vlastně pracujete od nevidím do nevidím, a to vás ještě více může demotivovat.

  • Méně kreativity, odtržení z oboru

Pracujete-li na pozici, která alespoň občas vyžaduje notnou dávku kreativity, jistě mi dáte za pravdu, že víc hlav víc ví. Při práci z domova jste ale zavření doma, a přestože můžete svolat online meeting, je to jiné a méně mozek stimulující, než vidět se s lidmi osobně a chrlit nápady na schůzce.

Výhody

  • Budete páni svého času

Je to v podstatě tak. Můžete si nastavit, kdy budete vstávat. A navíc díky tomu, že do práce nemusíte dojíždět, ušetříte spoustu času. Můžete si rozložit váš den a díky home office budete v pauzách schopni udělat např. i nějaké domácí práce. 

  • Méně socializace, více vykonané práce

Patříte-li k těm, kteří jsou dostatečně sebemotivovaní a spořádaní, pravděpodobně uděláte hodně práce. Pokud k nim nepatříte, ale máte k tomu předpoklady, pravděpodobně se sebedisciplíně naučíte. Nakonec budete schopni z domu pracovat, aniž byste pociťovali nějaký úpadek. 

  • Prohloubení vztahu se zaměstnavatelem

Člověk by to možná neřekl, ale práce z domu může opravdu ukotvit vztah s vaším zaměstnavatelem. Je to proto, že práce na home office vyžaduje určitou míru důvěry z obou stran. Pokud budete schopni mít výsledky přesto, že nejste přítomni v kanceláři, bude vám to hrát do karet. 

Tipy pro pohodlný Home Office

  1. Využijte denního světla nebo si kupte žárovku, která denní světlo imituje. Bude se vám snáze pracovat.
  2. Cca každou hodinu se od počítače zvedněte a protáhněte. To stejné dopřejte i vaším očím – podívejte se z okna nebo kamkoliv do dálky.
  3. Vyšperkujte si své pracovní místo a udržujte na něm pořádek. Bude vás to motivovat k dodržování řádu.
  4. Nastavte si pevný režim – kdy ráno budete vstávat, do kdy chcete mít práci hotovou, kdy půjdete jíst, atd. Z režimu neodbíhejte.
  5. TO-DO list. Musíte zavést a ideálně si ho nachystejte na týden dopředu, případně na každý den. Dopředu ať víte, co vás čeká a můžete odškrtávat.

Související příspěvky

Zanechat komentář

Tato webová stránka používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku. Přijmout